Tomatenrisotto, zwaardvis, sausje van marsala met kappertjes

Hier kan je recepten uitwisselen of bespreken...

Tomatenrisotto, zwaardvis, sausje van marsala met kappertjes

Postby Renato » Mon May 04, 2009 3:41 pm

Weer een, voor mij toch, heerlijk zuiders gerecht. De zwaardvis is nu volop vers verkrijgbaar!
Voor 4 personen als hoofdgerecht.
Risotto : 300 gr. Vialone nano - 4 tomaten - 200 gr gepelde tomaten - 0.75 lt groentenbouillon - 2 eetlepels gehakte bladpeterselie + marjolein - 1 eetlepel geraspte parmezaan - pezo - kruidige olijfolie.
:arrow: doe 1/2 eetl. olijfolie in pan, bak al roerend tot handwarm en voeg kokende bouillon toe samen met de geplette gepelde tomaten. Voeg ook een beetje zout toe en zet deksel op de pan en laat +/- 15 min. onder deksel garen.
Emondeer de tomaten en snij in blokjes. Voeg deze toe 5 min voor het einde van de bereidingstijd van de risotto. Proef als de rijst gaar is en meng dan de overige ingrediënten hevig roerend onder de risotto. Laat een minuut rusten.

Zwaardvis : 4 filets van +/- 150 gr. - pezo - olijfolie
:arrow: Kruid de filets met peper en zout en bak heel kort in olijfolie. Hou warm

Saus : 0.5 lt schaaldierenbouillon - 1 dl marsala - 16 kappertjes in zout - 1 ovale sjalot - 6 blaadjes gehakte ananassalie - pezo
:arrow: week de kappertjes een kwartiertje in water. Bak versnipperde sjalot glazig en blus met de marsala, laat inkoken tot de helft en voeg dan bouillon toe alsook de salie en laat +/- 20 min heel zachtjes koken. Zeef en laat opnieuw tot de helft inkoken. Voeg dan de kappertjes toe en laat even meewarmen. Bind evt. licht.

Serveer op bord en geef nog een scheutje kruidige olijfolie toe.
:idea: Wijn : Greco di Tufo
Smakelijk!!
Renato
Chef

Re: Tomatenrisotto, zwaardvis, sausje van marsala met kappertjes

Postby Karolien » Tue Sep 01, 2009 5:56 pm

hallo Renato,
bedankt voor je receptje! Ga ik zeker eens proberen!!
Onlangs zijn we in Oostende in Marina gaan eten. Ik heb daar zwarte risoto gegeten. Héél lekker. Ik had daar nog nooit van gehoord!
groetjes,
karolien
Karolien
Site Admin

Re: Tomatenrisotto, zwaardvis, sausje van marsala met kappertjes

Postby Renato » Wed Sep 23, 2009 7:41 am

Beste Karolien, deze zwarte risotto is inderdaad lekker. Aan de gewone risottorijst wordt tijdens de bereiding inktvisinkt toegevoegd waarddor de rijst zwart gaat kleuren. De risotto gaat dan echt naar de zee smaken.
Renato
Chef

Return to Recepten